DE KUNST VAN HET INSPIREREN

Een nieuw onderdeel op het Talencongres!
 
Een mini-sessie van de "Kunst van het inspireren”, een TED-achtige opzet waarbij vier uiteenlopende sprekers van buiten de onderwijswereld hun ideeën aan u presenteren. Zij geven vanuit hun ervaringen een aantal inzichten om jongeren te inspireren. Zij houden niet zomaar een praatje, maar proberen u in 12 minuten te overtuigen dat zij het beste idee hebben om leerlingen te motiveren. U kiest aan het eind van de vier presentaties het beste idee.
 
 
Wie zijn deze sprekers?
 
Tamar Tieleman
Afbeelding invoegen
Nadat zij in 2005 afstudeerde aan de toneelschool in Londen, heeft ze een loopbaan gehad met veel verschillende zijpaden. Werving en selectie bureaus, wax specialist, casting director, presentatrice voor regionale zenders, live presentaties bij band competities, festival reporter, interviewer, radio DJ, actrice, regisseur, columniste en copywriter… Tamar heeft zelfs astrologie gestudeerd. Hoe dat dan allemaal toch in verband staat met elkaar? Dat is een goed verhaal. Iedereen heeft een goed verhaal. Zorg dat je hem mooi vertelt.



In 12 minuten….: Met een goed verhaal krijg je alles voor elkaar. Je kan er de baan mee krijgen waar je geen werkervaring voor hebt, je kan er mee backstage komen om die band te ontmoeten waar je fan van bent of iemand uit zijn kleren praten. Of je nou iemand wat wilt leren of jezelf: met een goed verhaal kan je dat bereiken. Ik zorg dat ik met een goed verhaal kom. Kom jij ook?



Jorn Craeghs
Afbeelding invoegen
Jorn heeft een academische opleiding als jurist achter de rug. Na zijn opleiding rechten besloot hij een dynamischere weg in te slaan en studeerde hij aan de Belgian Advertising School. Met zijn kennis over menselijk gedrag, marketing en communicatie is hij Persuasion Lead bij SUE Amsterdam. SUE is een bureau dat merken en organisaties helpt groeien door de merkbeleving te verbeteren en innovatieve ideeën te bedenken. Jorn is daarbij verantwoordelijk voor de effectiviteit van het werk en de beïnvloeding van het keuze- en koopgedrag van het publiek.



In 12 minuten…: Studenten zijn net zoals wij mensen. Mensen in een bijzondere en warrige fase van hun leven, maar nog steeds mensen. Aan de basis van elke menselijke handeling liggen 3 kernelementen: motivatie, gemak en een trigger. Als je die elementen slim en op hetzelfde moment laat samen komen, kun jij ieders gedrag veranderen. Jorn gaat je vertellen hoe.



Anita Koops
Afbeelding invoegen
 
Anita Koops is al meer dan 15 jaar actief op het snijvlak HR, talentontwikkeling en inzetbaarheid. Ze ontwikkelt programma’s op maat voor de ontwikkeling van organisaties waarin management en professionals samen kunnen werken aan een gezonde ambitie.  Centrale thema’s daarbij zijn autonomie en gelijkwaardigheid, mentale veerkracht, zelfsturing en leiderschap.  
 
 
In 12 minuten…: gaat Anita in op de noodzaak van de autonomie om zelf geïnspireerd te kunnen blijven werken, en wat dat kan betekenen voor de leerlingen.  
 
 



Geert Kamps

"How can I inspire you

to live your life

from a smile deep inside

and inspire others to do the same?”


Afbeelding invoegenWaarom inspireert de één anderen moeiteloos, van nature, vanzelfsprekend? Terwijl de ander met de grootste moeite net een groep bij de les kan houden? Wie ben jij (als docent, mentor of hoe jij jezelf ook maar noemt) dat je anderen inspireert?

Geert Kamps werkte met atleten die streden om de medailles in London 2012 en Sotchi 2014, zowel Olympisch als Paralympisch. Als mentaal trainer bij de KNWU (Koninklijke NL Wielrenunie), Team Corendon en individuele sporters. In de Verenigde Staten leerde hij o.a. verfijnde beïnvloedingstechnieken en excellent speechen. In de schoolbanken bij Consciousness Coaching ontdekte hij de waarde van een ‘powerful stand’, een krachtige grondhouding. Niet alleen naar zichzelf, vooral gericht op de mens of het team waarmee hij mag werken.



In 12 minuten …: Neemt hij ons mee in zijn werk met jonge professionele mountainbikers en wielrensters. Hij deelt de worsteling die hij en de andere stafleden hebben met ‘zelfregulatie’. Want: hoe zorg je ervoor dat jonge mensen vanuit zichzelf gemotiveerd raken om het ALLER beste uit zichzelf te halen? Hoe creëer je als volwassenbegeleiding een context die deze jonge, puberende mensen inspireert om zowel in de sport als op school bewust te zijn van hun eigen prestatiegedrag? Wie kies jij te zijn voor die ander?
 
 
 


 
Bekijk hier een filmpje van de Kunst van het inspireren uit december 2011.