WERKGROEPEN » FRANS
                               


Eerste werkgroepronde



F101 Strategic Interaction, oftewel spreken met behulp van scripts 

- Jouke Brouwer, docent en auteur Grandes Lignes

 

Bij strategic interaction maakt de docent gebruik van scripts om leerlingen op een ludieke manier te laten spreken. In deze scripts is telkens sprake van een dilemma dat moet worden opgelost in de doeltaal. Deze scripts bestaan uit twee of meer rollen die tegengestelde belangen hebben. De leerlingen bereiden de scripts in groepen voor en voeren ze vervolgens klassikaal uit. In deze werkgroep leert u hoe u zelf scripts kunt maken en hoe u ze kunt inzetten in uw les naast de methode.

 

F102 DELF Junior*

- Khadija Berg en Roxanne Nigaud-de-Waal, docenten Frans en Delf-examinatoren

 

Comment préparer vos élèves au DELF Junior niveau B1? Dans cet atelier, nous allons aborder la préparation des quatre compétences en général et de la production orale en particulier. Deux élèves seront présents pour simuler l’épreuve de production orale. Nous allons également vous montrer comment la préparation du DELF Scolaire et Junior sera intégrée dans la 5e édition de Grandes Lignes (Tweede Fase), qui paraîtra en 2017. Nous espérons que vous serez nombreux à venir assister à notre atelier.
*Atelier en français.

 

F103 Frans is dramatisch!

- Lisette Weijman, docent Frans

 

Hoe kunt u dramatechnieken gebruiken om leerlingen te laten oefenen met de getallen, spreekvaardigheid en grammatica? In deze werkgroep komen drama, groepsvorming en het vak Frans samen! Dit zorgt ervoor dat uw leerlingen als groep hechter worden, terwijl ze Frans leren! Tijdens de werkgroep komt u in aanraking met spelvormen die u gelijk de volgende dag in de praktijk kunt brengen.

 

F104 Hoe kunnen toetsen helpen om te differentiëren?

- Willemijn Muggen, Noordhoff Uitgevers

NB: voor deze werkgroep graag uw eigen device (laptop, tablet) meenemen

 

Toetsen worden meestal gezien als eindpunt van een leertraject. Gepersonaliseerd leren (met daarbinnen aandacht voor differentiatie, adaptiviteit en persoonlijke leerroutes) zorgt onder meer voor nieuwe uitdagingen op het gebied van toetsing. Wij zien toetsen niet als eindpunt, maar als een onderdeel van het leerproces. Met RTTI- gecertificeerde en gemetadateerde toetsen zijn leerlingen continu te monitoren op de vier cognitieve niveaus en de vakspecifieke domeinen. Tijdens deze werkgroep krijgt u handreikingen om zelf vorm te geven aan gepersonaliseerd leren door op basis van toetsuitslagen te differentiëren. We gaan in op vragen als: wat doe je als een leerling niet scoort op R? Welk type opdrachten heeft een leerling nodig die uitvalt op T2? Welk leermateriaal kun je daar het beste bij inzetten? Op basis waarvan deel je instructiegroepen in in je klas? Met andere woorden: wat weet je als je meet en wat doe je dan?

 

F105/E102 Slim Stampen

- Hedderik van Rijn, Rijksuniversiteit Groningen

 
    
De nieuwe Grandes Lignes bevat het unieke leer- en overhoorprogramma Slim stampen, ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen. Slim stampen is een adaptief overhoorprogramma dat zich aanpast aan de kennis en vaardigheden van de leerling. Wetenschappelijk bewezen: leerlingen die leren met Slim stampen scoren 2 punten hoger op een kennistoets! In deze werkgroep is de bedenker van Slim stampen aan het woord: Hedderik van Rijn van de Rijksuniversiteit Groningen. (Ook uw collega’s van Engels wonen deze werkgroep bij).

 

Tweede werkgroepronde

 

F201 Breng uw lessen nog meer tot leven

- Jouke Brouwer, docent en auteur Grandes Lignes

 

Wegens groot succes staat deze werkgroep ook dit jaar weer op het programma! Hoe kunt u op een speelse en uitdagende manier vocabulaire, grammatica en phrases-clés herhalen in een klassikale setting, waarbij uw leerlingen ook nog eens Frans praten? In deze werkgroep ervaart u wat de mogelijkheden hiervoor zijn en gaat u naar huis met allerlei leuke voorbeelden van activerende didactiek.

 

F202 Examentraining

- Eva Casteleijn en Marije Jansen, docenten en auteurs Grandes Lignes

 

Slagingspercentages worden steeds belangrijker en daarbij mag het verschil tussen het SE en het CE niet ver uit elkaar liggen. Hoe bereidt u uw leerlingen optimaal voor op het school- en eindexamen? In deze werkgroep maakt u alvast kennis met de 5e editie van Grandes Lignes Tweede Fase! In deze nieuwe editie: een nieuwe aanpak van examentraining!

 

F203 Dag van de Franse Taal – doet u ook mee?

- Maaike Koffeman, Kenniscentrum Frankrijk-Nederland (Radboud Universiteit) / Ronde Tafel Frans en Berrie de Zeeuw, docent Frans en auteurs Grandes Lignes

 

Op 12 november 2015 vindt de tweede landelijke Dag van de Franse Taal plaats, met als doel zo veel mogelijk leerlingen te motiveren om Frans te kiezen. We verwachten dat ruim 300 scholen mee gaan doen aan deze dag, die Maaike Koffeman en Berrie de Zeeuw samen met de Ronde Tafel Frans hebben georganiseerd. Tijdens deze werkgroep blikken zij terug op deze dag en laten zij zien welke initiatieven in het land ondernomen zijn: muziek- en kookworkshops met een Frans tintje, Franstalige optredens, vakoverstijgende lessen enzovoort. Wilt u volgend jaar ook meedoen en bent u benieuwd naar ideeën en lesmateriaal, schrijf u dan in voor deze werkgroep.

 

F204 Frans op het vmbo: zó kan het ook!

- Philippe Demaille en Marleen Geertsma

 

Nog niet zo lang geleden was het de vraag of het vak Frans op het vmbo van het Jan Arentsz in Alkmaar nog wel toekomst had. De docenten Philippe Demaillat en Marleen Geertsma lieten het er echter niet bij zitten en ontwikkelden een nieuwe aanpak. In deze werkgroep laten zij zien op welke manier zij hun leerlingen motiveren voor het vak Frans en hoe het digitale lesmateriaal van Grandes Lignes daarbij gebruikt wordt. Drie V’s spelen daarbij een belangrijke rol: veilige omgeving, verantwoordelijkheid en vertrouwen geven aan de leerlingen. Ondanks dat zij nog maar één contactuur per week hebben, is het hen gelukt om het vak te redden én de resultaten van leerlingen te verhogen!